Motie met betrekking tot amendement op de VGC

 

De Ledenvergadering van de NOvAA in vergadering bijeen op 23 juni 2008

 

Overwegende dat:

 

 

Van mening dat:

 

 

Besluit:

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 


Amendement op de Verordening Gedragscode

 

 

Vastgesteld in de bijeenkomst van de ledenvergadering van …, afgekondigd in de Staatscourant van…no..

 

De ledenvergadering van de NOvAA, gelet op artikel 24, tweede lid, en artikel 25, eerste lid, van  de Wet op de Accountants-Administratieconsulenten, stelt de volgende wijzigingen in de Verordening Gedragscode vast:

 

Artikel 1

De definities genoemd in Deel A onder a., b., e. en h. worden als volgt gewijzigd:

a. aan assurance verwante opdrachten: de opdracht tot het samenstellen van financiële informatie en de opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie, zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden en welke opdrachten niet uitmonden in een verklaring van een accountant;  onder het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden wordt ook verstaan een conclusie formuleren die is bedoeld om het vertrouwen van de beoogde gebruikers, niet zijnde de verantwoordelijke partij, in de uitkomst van de evaluatie van of de toetsing van het object van onderzoek ten opzichte van de criteria, te versterken. De uitkomst van de evaluatie of de toetsing van het object van onderzoek is de informatie die het gevolg is van de toepassing van omschreven criteria;

 

b. accountant in business: de accountant-administratieconsulent, niet zijnde een openbaar accountant, intern accountant of overheidsaccountant, die in dienstbetrekking is of wordt ingehuurd voor een uitvoerende of bestuurlijke functie op het gebied van de handel, industrie, dienstverlening, de publieke sector, het onderwijs, de not for profit sector, regelgevende instanties of professionele instituten of de accountant-administratieconsulent, die door de hiervoor genoemde entiteiten wordt gecontracteerd voor bijvoorbeeld een adviesfunctie of andere opdracht;

 

e.  accountantskantoor: hieronder wordt verstaan:

- de organisatorische eenheid waarbinnen één of meer accountant-administratieconsulenten voor een cliënt bedrijfsmatig professionele diensten verrichten, bestaande uit onder meer uit assuranceopdrachten, die niet beschikt over een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet toezicht accountantsorganisaties; of

- de accountantsorganisatie ter zake van uitgevoerde professionele diensten bestaande uit onder meer assuranceopdrachten, die niet onder de werkingssfeer van de Wet toezicht accountantsorganisaties vallen;

 

h. assuranceopdracht: een opdracht die uitmondt in een wettelijke verklaring (accountantsverklaring) en/of  beoordelingsverklaring en/of samenstellingsverklaring van een accountant;

 

Artikel 11

Aan Deel A wordt de volgende definitie toegevoegd:

v. verklaring van een accountant: een accountantsverklaring, beoordelingsverklaring of samenstellingsverklaring zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden;

 

Artikel 111

Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2008.

 

Toelichting

 

Algemeen

Deze minimumcondities houden in dat:

  1. De definitie van openbaar accountant wordt teruggebracht naar de accountant-administratieconsulent die op commerciële basis diensten verleent en daarbij wettelijke verklaringen (accountantsverklaring) en/of  beoordelingsverklaringen en/of samenstelverklaringen afgeeft.
  2. Er komt een optie voor accountants, die niet onder a. willen vallen, de zogenaamde ‘zuivere samenstellers’ die naar categorie C van de VGC gaan.
  3.  Er komen autonome vakgroepen , die via een kamerstructuur,  de belangen van de achterban van de vakgroep behartigen. Deze autonome vakgroepen  bewaken  de nadere voorschriften, die door de delegatiebevoegdheid in de VGC door het bestuur kunnen worden uitgevaardigd.  

 

De achtergrond van dit voorstel is het volgende:

  1. wanneer een gedragscode zoveel weerstand oproept als de VGC doet, verdient het aanbeveling te zoeken naar een oplossing die de VGC-gedragscode acceptabeler maakt voor alle leden. 
  2. het belangrijkste bezwaar tegen de VGC is de onduidelijke definitie van openbaar accountant; zelfs de ontwerpers van de VGC kunnen niet duidelijk uitleggen wat dan wel specifieke overeengekomen of overige werkzaamheden zijn waardoor een lid openbaar accountant wordt zonder dat te beseffen
  3. een volgend belangrijk bezwaar is de overkill aan regelgeving toegepast op accountant-administratieconsulent die vooral als adviseur c.q. samensteller optreden en niet in het openbaar beroep werkzaam zijn; die regelgeving kan misschien nuttig zijn voor controlerende accountants maar biedt geen toegevoegde waarde voor adviseurs c.q. samenstellers, komt zelfs als bedreigend over,  verhoogt de kostprijs van hun dienstverlening en verzwakt daardoor hun concurrentie-positie.

 

Onderstaand amendement op de VGC betekent concreet:

ü      Minder regels voor deze groep van samenstellers; dat betekent geen vrijheid blijheid maar de professionele verantwoordelijkheid te kiezen voor een voor ieder kantoor praktisch uitvoerbaar werkprogramma;

ü      Lastenverlichting voor deze kantoren zonder verlies van kwaliteit;

ü       De WTA-kantoren die gekozen hebben voor een aparte audit-organisatie, voor hun controle werkzaamheden, kunnen evenzeer van deze regelvermindering profiteren;

ü      Daarmee komt ook een eind aan de nietigheid van de VGC in verband met de concurrentievervalsing in de bestaande VGC  (zie daarvoor beroepschrift CBB op www.wakkereaccountant.nl));

ü      Dat een (zuivere) "samensteller" die in categorie C wil vallen, die accountant is die bij zijn samenstelrapporten geen “samenstelverklaring” afgeeft, maar zich wel accountant of accountantskantoor mag (blijven) noemen en die wel, voorzover de wet zich daartegen niet verzet, deelverklaringen mag afgeven, zoals een inbrengverklaring, verzekeringsverklaring e.d.;

ü      Geen Periodieke Toetsing voor deze groep; dat betekent niet dat bij sommige alarmerende signalen geen alarmbellen meer kunnen afgaan die de vakgroep c.q het NOvAA-Bestuur tot nader onderzoek zouden kunnen doen aanzetten;

ü      Een duidelijk onderscheid tussen WTA-kantoren en niet WTA-kantoren waarmee de door de politiek bedoelde scheiding tussen beide groepen ook naar buiten zichtbaar wordt;

ü      Minimale tekstveranderingen in de VGC met maximaal resultaat.

 

 

 

Artikelgewijze toelichting

Artikel 11

Uit de definitie genoemd onder v vloeit voort dat wanneer niet aan de voorgeschreven teksten ter zake van verklaringen van accountants zoals bedoeld in de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden wordt voldaan, de betreffende accountant geen openbaar accountant is en derhalve valt in deel C VGC. Daaruit vloeit ook voort dat de accountant in business die aan assurance verwante werkzaamheden uitvoert, ook geen openbaar accountant wordt dan wel accountantskantoor